Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidé a hry

Dlouhé zimní večery přímo svádějí k zasednutí kolem stolu a vytažení nějaké oblíbené krabice se společenskou hrou. Většinou se zasmějeme, málokdy pohádáme a hlavně tma za okny už není tak depresívní. A jak už hry pro dospělé hraji několik desítek let, připadají mi stále poučnější.

Nedávno jsme na téma her pro dospělé zapředli debatu v kroužku lidí, kteří se původně sešli kvůli zcela jinému pracovnímu účelu. Jeden účastník nám nadšeně vyjmenoval všechny nejnovější hry náročné na strategii a přemýšlení, které se už hrají na celosvětové úrovni a ti nejlepší jsou regulérními mistry světa. Ten nejstarší řekl, že hry už dlouho nehraje, protože se u nich pokaždé doma pohádají, on má raději klid a vyhrávat ho už stejně nebaví. A kolegyně to uzavřela, že ona nemůže hrát ani „Člověče, nezlob se“, protože je jí líto ostatních, kterým vyhazuje figurky. Já jsem zase přidala do placu, že nemůžu hrát Dostihy, protože se do hry vždycky tak vžiju, že pak psychicky nezvládám nucené odprodeje koní a stájí, které mi přivodilo protihráčovo štěstí v hodu kostkou a já mu pak musím vyplácet výhry, co mne přivedou k bankrotu. Nebo sedím na distanci a bezmocně pozoruji, jak ostatní zatím nakoupí nejlepší koně. Možná mi tahle hra příliš připomíná skutečný život.

Prostě nesnáším, když jsem závislá na náhodě a raději hraju takové hry, kdy rozhodne spíše dobré pozorování nebo schopnosti. Jenom šachy se asi v životě nenaučím a k mé nejoblíbenější hře jménem Scrabble zase málokdy najdu ochotné spoluhráče. Když jsem se přihlásila do společenství srabblistů na internetu, asi na měsíc jsem propadla naprosté závislosti, ze které mne nakonec vyléčil rozmrzelý manžel, protože jsem místo spaní hrála se stejně závislým hráčem na služební cestě v Arménii, který měl čas hlavně pozdě večer. A když jsem si šla konečně lehnout, nemohla jsem usnout, protože se mi před očima míhaly všemožné kombinace zcela neznámých slov. Takže od té doby více chápu, jak lehce lze propadnout i hrám, ve kterých jde o peníze a často i rodinné štěstí.

Mám strýce, se kterým také nikdo nechce hrát. On totiž pokaždé hodí číslo, co zrovna potřebuje a dostane ty nejlepší karty. A také, když si koupí sako v sekáči, najde v kapse zlatý prsten nebo na procházce se psem zakopne o drahé hodinky. Ztracené peněženky vracel už několikrát, ve Sportce pokaždé vyhraje aspoň čtvrtou, k první ceně se zatím neprohádal, ale nás by to ani nepřekvapilo. Vlastně už i jeho přestal tento typ her zvaných „alea“ bavit, když mu tak jdou.

Společenské hry jsem přestali hrát i s jedním kamarádem, protože má potřebu vždycky vyhrát a to za každou cenu. Takže občas používá ne úplně férové praktiky, buď psychicky rozloží spoluhráče nebo si trochu vypomůže. Je veleúspěšným podnikatelem, který výborně hraje šachy. Kamarádíme s ním dál i proto, že aspoň v této hře nešvindluje, protože je to pro něj věcí cti. Také si vzpomínám na jiného podnikatele a dlouholetého komunálního politika, který hrál hrozně rád golf, ale byl nakonec vyloučen z klubu, protože si konečně někdo všimnul, že občas nohou posouvá míčky. Říkalo se o něm, že nejen v golfu.

Bylo období, kdy jsme propadli hře zvané Mafie. K té stačí minimálně deset hráčů a deset papírků s určením role. Často se v ní spí, protože ve tmě noci útočí vylosovaní mafiání, o kterých nikdo neví, že mafiáni jsou. A ti zabíjejí nevinné občany, kteří se pak do té doby, než zase usnou, hádají mezi sebou, kdo je mafián a kdo ne. A pak se diví, jak nalítli tomu, kdo dokázal ostatní mistrně přesvědčit, že je pouze obyčejný občan a přitom postupně vyvraždil celé městečko. Tuhle hru jsem zpočátku neměla moc ráda. Když jsem si totiž vytáhla lísteček s velkým M (jakože mám zabíjet ty nevinné spící občany ukázáním na jejich skloněné hlavy), třásl se mi hlas a vůbec jsem se tvářila nápadně tajemně, takže mne okamžitě odhalili. Ale vytrénovat se dá všechno, což je pro mne ukázkou, že dlouhodobým pobytem mezi mafiány se stanete rovněž ostříleným členem klanu a ani vám to nepřijde. Ale zjistila jsem, že je zábavné být i mimo hru a sledovat chování těch, co ve hře zůstali. Všimla jsem si nejen situací, když tuto hru někdo hrál skutečně poprvé, mafián mu šel jako po másle a pak se ukázalo i v reálném životě, že je radno dát si na dotyčného pozor. Když jste mimo hru, mnohem lépe rozpoznáte používané manipulativní techniky a strategie, na které jako zaujatý hráč skočíte rychleji než slepá ovce. Nebo nevěřícně zíráte na chování zdánlivě harmonických dvojic, které se dokážou v zápalu hry tak zuřivě pohádat, že vás ani neudiví, když se po nějaké době rozejdou. I díky této hře mi došlo, že když si občas nasadíme masku, ve skutečnosti ji odložíme. Přestaneme se totiž hlídat a kontrolovat.

Takže si říkám, že hry jsou velmi užitečné pro skutečný život. Dozvíme se během nich mnohé o ostatních, i o sobě. V dětství jsem prohry téměř vždy obrečela, dnes už vím, že patří k životu , protože jinak bychom se ničemu novému nenaučili a stále vyhrávat je pak nuda. Že sice můžeme chtít za každou cenu vyhrát, ale pak se nám může stát, že už nenajdeme spoluhráče. A že hru, která nás opravdu příliš stresuje, je lepší nechat v krabici a najít si nějakou jinou.

Vám všem přeji, abyste nejen tento adventní čas strávili především s těmi, co si nepotřebují nasazovat masky, aby ukázali, jací ve skutečnosti jsou, prohru dokážou nést s úsměvem a neradi vyhazují figurky těch druhých.

Autor: Kateřina Dubská | neděle 15.12.2013 15:37 | karma článku: 8,58 | přečteno: 304x
  • Další články autora

Kateřina Dubská

Opravdu nebezpečný olej

V Indonési hoří pralesy. „Hrozný,“ řekne si možná český občan k zřejmě největší ekologické katastrofě 21. století, které si naše média všimla většinou až dnes, přestože informace o ní již několik dní putují Facebookem.

5.11.2015 v 0:00 | Karma: 22,14 | Přečteno: 1855x | Diskuse| Společnost

Kateřina Dubská

O dvou sestrách

Žily byly dvě sestry. Obě byly vdané a měly děti. Jejich manželé se živili rukama a vydělávali něco málo nad průměrný plat. A měly bohatého otce, který by pro ně, dle vlastních slov, udělal první poslední. Když se vdala ta starší a povila prvního vnuka, ze samé radosti se nabídl, že jí koupí dům. Její muž se ošíval, ale protože byl z vesnice a ve městském bytě se mu nelíbilo, tak nakonec souhlasil s tím, že koupí za pár set tisíc malý domek na vesnici. Ale trval na tom, že jim tchán zaplatí jen ten dům a on si ho pomalu opraví za své. On totiž svého tchána znal.

16.2.2015 v 12:04 | Karma: 22,29 | Přečteno: 1051x | Diskuse| Společnost

Kateřina Dubská

Třídní schůzka v 8. A

Za okny tmavne pošmourný listopadový den, rodiče se usazují do lavic, ve kterých jejich ratolesti tráví stále větší počet hodin a do dveří vchází paní učitelka předdůchodového věku. Postaví se před tabuli a spustí: „Jsem ráda, že vás přišlo tolik, protože mám s touto třídou vážný problém. Jsou vzpurní, neumí se chovat, jsou nezvládnutelní, dělají si, co chtějí...“ vodopád stížností se snáší na stále víc pokrčená bedra rodičů, kteří už si zvykli, že třídní schůzky na druhém stupni jsou tak trochu za trest, ale až takový průser nečekali. Svůj proslov paní učitelka zakončí tím, že má chuť obrátit se na místní sociální odbor a prevenci, protože to už takhle dál nejde a otázkou: „Co s tím budeme dělat?“

24.11.2014 v 11:42 | Karma: 17,34 | Přečteno: 1673x | Diskuse| Společnost

Kateřina Dubská

Zahradníkův rok

Koncem zimy se už nemůže dočkat. Strká semínka do všech volných květináčů i bedýnek a už se těší, jak přijde jaro a začne okopávat záhonky a sázet a sázet. Jenže letos jaro přichází nějak divně brzy a zahradník nevěří, že si z něj počasí nedělá srandu. Jo, jo, já zasadím a koncem března udeří mrazy, někdy přece udeřit musí, jinak bude přemnožený škůdce. Mrazy nepřišly. Začátkem dubna se odhodlá a sází a sází s pocitem, že škoda každého kousku půdy, která přijde nazmar. Takže každá návštěva trhu a místního zahradnictví znamená další sazenice...

23.10.2014 v 11:43 | Karma: 8,91 | Přečteno: 453x | Diskuse| Společnost

Kateřina Dubská

Nastává konec papalášů v Čechách?

Papaláš - slovo u nás běžně používané, leč obtížně vysvětlitelné. Tušíme sice, co znamená, ale jak jsem zjistila, ani googlení k přesné specifikaci pojmu nepomůže. Jediný výklad nabízí Slovník cizích slov, jenže ani ten mne plně neuspokojil:"Papaláš je nespisovný, lehce pejorativní, výraz pro jedince obdařeného formálně (legálně) značnými pravomocemi, který tohoto svého postavení ale nevyužívá v souladu s obecně definovanými základními (zejména morálními) požadavky, které se při výkonu dané funkce předpokládají."

20.10.2014 v 17:51 | Karma: 13,23 | Přečteno: 946x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1507x
Dívám se kolem a přemýšlím. A když je toho přemýšlení moc, sednu k počítači.
www.katerinadubska.cz

Seznam rubrik